Alle konflikter kan løses
Psykisk arbejdsmiljø
Viden & værktøjer til et godt psykisk arbejdsmiljø
Har I særlige arbejdsmiljøudfordringer?
Uanset om der er tale om kollegakonflikter, konflikter med borgere eller utilfredshed med ledelse eller organisation, er det afgørende at finde ud af, hvad der er mere vigtigt end andet, hvad der er “gammelt stof”, hvad der er “historier”, og hvad der er reelt – og hvad der konstruktivt kan gøres ved det i den givne kontekst.
Nogle ting kan ikke løses eller tænkes, når parterne selv, herunder organisationen, er en direkte eller indirekte del af “fortællingen” og måske er eller opfattes som parthavere i konflikten. Derfor er det ofte også vigtigt for organisationen at sikre sig, at der er tillid til objektivitet i undersøgelsen af – og arbejdet med – udfordringerne.
Vi finder ofte oversete sammenhænge og nye veje for at løse de udfordringer, I selv tilsyneladende har gjort alt for at løse.
Vi tilpasser strategien til jeres virkelighed og behov, så vi får løst jeres udfordringer inden for organisationens rammer og muligheder.
Vi kan hjælpe jer med at gennemskue, hvad der er op og ned, og hvilke ting der kunne være fornuftige at gøre i prioriteret rækkefølge. Vi bidrager med nye øjne på problemstillingerne og en solid og konkret løsningsstrategi.
- Vi etablerer et fortroligt rum til proces og sparring.
Når der er udfordringer i den psykiske trivsel og det kollegiale samarbejde
Konflikter er umulige at undgå. Når medarbejderes eller lederes psykiske trivsel ikke er i orden, står frustrationer, konflikter og mistrivsel i vejen for kerneopgaverne, det konstruktive samarbejde og konstruktiv adfærd og kommunikation. På den måde kan relationer og samarbejdsflader mellem både kolleger, ledelse og organisation blive belastet.
Men det er muligt at håndtere og løse besværlige konflikter og skabe en god kultur, hvor uoverensstemmelser og konflikter bliver håndteret proaktivt og konstruktivt. Det kan vi hjælpe jer med.
- Hvad handler en dårlig APV, eller en aktuel kollegial konflikt egentlig om, og hvad skal der til for at løse udfordringerne netop der, hvor de findes, på en måde der både styrker psykologisk tryghed, trivsel og samarbejde.
- Udarbejdelse af handlingsorienterede beslutningsgrundlag eller rapporter.
- Praktiske værktøjer, metoder og anvisninger til at håndtere og løse jeres konflikter konstruktivt og skabe gode samarbejdsrelationer i jeres team og afdeling – et fælles sprog.
- At etablere en kollegial kultur, hvor man taler om det, der er vigtigt, i tide og på en konstruktiv måde.
- Meget konkrete feedback- og konfliktløsningsaftaler både mellem kolleger én til én og i team- og gruppesammenhænge.
- Etablering og facilitering af en meget konkret og evidensbaseret ramme for adfærd og kommunikation, der understøtter kerneopgave, fællesskab og trivsel.
- At rammesætte og facilitere adfærds-, kommunikations- og kulturforandring.
- At facilitere et godt samarbejde og samarbejdsklima mellem ledelse og medarbejderrepræsentanter, så unødvendige konflikter undgås og det løbende samarbejde omkring psykisk trivsel er konstruktivt og konkret.
- At facilitere en konstruktiv, transparent og udviklende samtale mellem ledelse og medarbejdere.
- Støtte, rådgivning og sparring til at understøtte proces og forandrings-, løsnings- og udviklingsbehov.
- Vi kan understøtte implementering i praksis, hvad enten der er behov for mægling, supervision, rådgivning, sparring og kompetenceudvikling eller hjælp til kulturforandring.
- Vi sørger for, at nye tiltag, en ny retning og en ny kultur bliver en realitet.
"Elefanten i rummet bliver kun et problem, hvis der ikke er redskaber og erfaring til at adressere og håndtere den."
Når kultur spiser strategi til morgenmad
Nogle gange er det ikke nok med ny viden, metoder og redskaber, fordi det er kulturen, der skal forandres. I gennemsnit tager det 18 måneder at forandre en kultur, og forudsætningen for kulturforandringen er et tydeligt procesdesign og løbende træning i “de nye metoder, redskaber og aftaler”. Det betyder ikke, at det ikke kan gå meget hurtigt med at skabe positive, synlige og mærkbare forandringer, men det betyder, at hvis man skal være sikker på, at disse forandringer er vedblivende og bliver en del af “det er sådan, vi gør det her uden at tænke over det”, så kræver det mere end én temadag, hvis ikke I skal være tilbage til start seks måneder senere.
- Fra ”tale om"- til en "tale med"-kultur.
- Fra "Vi taler nok lidt hårdt til hinanden, men det betyder ikke noget …" til "Vi taler med hinanden på en måde, som både gamle og nye medarbejdere kan føle sig trygge i".
- Fra "Hvorfor er der ikke styr på tingene her" til "Jeg og vi løser og tager ansvar for de ting, vi selv kan løse".
- Fra "Ledelsens og medarbejdernes dagsorden er grundlæggende modstridende" til "Ledelse og medarbejdere er fælles om at sikre, at kerneopgaven løses bedst muligt og på en måde, som understøtter trivsel og psykisk arbejdsmiljø".
- Fra "Det ser ikke ud til, at der bliver gjort noget fra ledelsens side, når der er konflikter" til "Det er tydeligt og fornuftigt, det som ledelsen gør, når der er konflikter".
- Fra "En hårdhændet eller konfliktoptrappende tilgang i særlige borgersager”.
Hvorfor ekstern hjælp til kulturforandring
Nogle gange kræver kulturforandring i praksis ekstern hjælp til understøttelse, facilitering, træning eller sparring i processen. Da det ofte i første omgang er ledelsen, der vil skulle facilitere og drive en kulturforandringsproces, kan det alene af tidsmæssige årsager være en god idé at benytte ekstern hjælp, således at der ikke sker en overload af ledelsesopgaven eller af lederen.
Derudover kan der være et element af, at de mennesker, der direkte eller indirekte har været med til at producere den kultur, der ønskes forandret, kan have blind spots, der gør det svært at opdage, når egen eller andres adfærd og kommunikation reelt er med til at fastholde den gamle kultur.
Det kan betyde, at kulturforandringsprocesser ikke når i mål eller tager unødvendig lang tid at gennemføre, med unødvendig store omkostninger for det psykiske arbejdsmiljø samt for organisationens ressourcer og effektivitet.
Vi kan hjælpe jer med kompetenceudvikling, kulturforandring og kulturudvikling, der understøtter psykologisk tryghed, konstruktivt samarbejde og høj trivsel – og som virker i jeres praksis.
- Kom hurtigt i gang, når behovet opstår.
- Med et klippekort til vores ydelser kan I bare ringe – så er vi i gang.
- Læs mere om vores klippekortsordning her.