Alle konflikter kan løses

Personaleledelse i stormvejr

Ledelse af konflikter kan være udfordrende & ensomt

Lad os hjælpe med at komme godt igennem stormen

Moderne personaleledelse kan være en kompleks opgave for den leder, der har ansvaret for, at medarbejderne trives og har et godt samarbejde, samtidig med at kerneopgaven løses bedst muligt. Arbejdskulturen har forandret sig, og det stiller nye krav til ledelseskommunikation, ledelses- adfærd, redskaber, metoder og strategi – særligt når konfliktfyldte situationer opstår.

Medarbejdergruppen i dag er i høj grad præget af antiautoritære værdier, hvor ligeværdighed og følelsesmæssig balance samt behovet for, at beslutninger og opgaver “skal give mening”, er blevet meget fremtrædende. Samtidig er en del af medarbejdergruppen stadig præget af mere hierakiske værdier, hvor udgangspunktet er, at der altid “er nogen, der bestemmer mere end andre”, for eksempel begrundet i anciennitet, dygtighed, formel eller uformel position eller ledelsesposition. Denne forskel har stor betydning for, hvad de to grupper hver især har et særligt behov for og anser for god personaleledelse. Som oftest giver det ikke anledning til de store konflikter, men når først konflikterne opstår, kan det til gengæld være en udfordring at lede og komme godt på plads med de udfordringer eller konflikter, som medarbejdergruppen oplever.

Utilfredshed fra medarbejdergruppen kan komme til udtryk på flere måder og handle om forskellige ting.

Det kan handle om nyoprettede afdelinger eller teams, hvor der skal etableres en ny kultur, eller hvor helt nye medarbejdere forventes at tage den eksisterende kultur til sig.
Det kan også handle om, at dele af medarbejdergruppen oplever et stort arbejdspres, der i kombination med omlægninger, nedskæringer eller nye forretningsgange, snitflader, nye kolleger eller ny leder, kan betyde, at utilfredshed vendes mod personalelederen, der står midt imellem behov fra medarbejdergruppen og krav og vilkår oppefra eller udefra.

Uanset hvad problemerne reelt handler om eller oprindelig handlede om, bliver der i processen, hvor organisation, ledelse og medarbejdere har forsøgt at blive enige eller ”komme på plads”, ofte større og større fokus på lederens konflikthåndtering – eller mangel på samme – samt på lederens kommunikation, beslutninger og generelle ledelsesstil.

Vi kan hjælpe dig – og jer – med hurtigt at få indblik, overblik, konkrete metoder, redskaber og en strategi for konstruktiv og virksom håndtering af udfordringer og konflikter, uanset om det handler om svære kollegakonflikter eller svær kulturforandring, eller om konflikten er mellem medarbejder(ere) og ledelse.

Vi kan hjælpe på afstand, og vi kan være med direkte i maskinrummet. Vi hjælper med, hvad der skal til for hurtigst muligt at få håndteret udfordringerne konstruktivt og efterfølgende at få etableret en kultur præget af tryghed, trivsel og følgeskab.

Links:
"Man er nødt til selv at ville være en del af forandringen og være åben over for den feedback, man modtager af ens medarbejder og ens konsulent. Jeg valgte at bruge forløbet som en gylden mulighed for at tilegne mig ny viden og læring og se det som en positiv og god oplevelse, selvom forløbet var startet pga. en dårlig APV. Det har medført, at jeg nu ser tilbage på dette forløb som en af de bedste ledelseserfaringer jeg har fået og et af de mest givende ledelsesudviklingsforløb, jeg har gennemgået"
Anonym
Leder af en afdeling med 20 medarbejdere

Bliv kontaktet angående rådgivning og råd

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.