Alle konflikter kan løses
Personaleledelse i stormvejr
Ledelse af konflikter kan være udfordrende & ensomt
Lad os hjælpe med at komme godt igennem stormen
Moderne personaleledelse kan være en kompleks opgave for den leder, der har ansvaret for, at medarbejderne trives og har et godt samarbejde, samtidig med at kerneopgaven løses bedst muligt. Arbejdskulturen har forandret sig, og det stiller nye krav til ledelseskommunikation, ledelses- adfærd, redskaber, metoder og strategi – særligt når konfliktfyldte situationer opstår.
Medarbejdergruppen i dag er i høj grad præget af antiautoritære værdier, hvor ligeværdighed og følelsesmæssig balance samt behovet for, at beslutninger og opgaver “skal give mening”, er blevet meget fremtrædende. Samtidig er en del af medarbejdergruppen stadig præget af mere hierakiske værdier, hvor udgangspunktet er, at der altid “er nogen, der bestemmer mere end andre”, for eksempel begrundet i anciennitet, dygtighed, formel eller uformel position eller ledelsesposition. Denne forskel har stor betydning for, hvad de to grupper hver især har et særligt behov for og anser for god personaleledelse. Som oftest giver det ikke anledning til de store konflikter, men når først konflikterne opstår, kan det til gengæld være en udfordring at lede og komme godt på plads med de udfordringer eller konflikter, som medarbejdergruppen oplever.
Utilfredshed fra medarbejdergruppen kan komme til udtryk på flere måder og handle om forskellige ting.
Det kan handle om nyoprettede afdelinger eller teams, hvor der skal etableres en ny kultur, eller hvor helt nye medarbejdere forventes at tage den eksisterende kultur til sig.
Det kan også handle om, at dele af medarbejdergruppen oplever et stort arbejdspres, der i kombination med omlægninger, nedskæringer eller nye forretningsgange, snitflader, nye kolleger eller ny leder, kan betyde, at utilfredshed vendes mod personalelederen, der står midt imellem behov fra medarbejdergruppen og krav og vilkår oppefra eller udefra.
Uanset hvad problemerne reelt handler om eller oprindelig handlede om, bliver der i processen, hvor organisation, ledelse og medarbejdere har forsøgt at blive enige eller ”komme på plads”, ofte større og større fokus på lederens konflikthåndtering – eller mangel på samme – samt på lederens kommunikation, beslutninger og generelle ledelsesstil.
Vi kan hjælpe dig – og jer – med hurtigt at få indblik, overblik, konkrete metoder, redskaber og en strategi for konstruktiv og virksom håndtering af udfordringer og konflikter, uanset om det handler om svære kollegakonflikter eller svær kulturforandring, eller om konflikten er mellem medarbejder(ere) og ledelse.
Vi kan hjælpe på afstand, og vi kan være med direkte i maskinrummet. Vi hjælper med, hvad der skal til for hurtigst muligt at få håndteret udfordringerne konstruktivt og efterfølgende at få etableret en kultur præget af tryghed, trivsel og følgeskab.