Uddannelse

Uddannelse i konfliktledelse & kulturforandring

Nogle gange kræver bæredygtig ledelse et frisk pust.

Alle organisationer har en kerneopgave, og både ledelse og medarbejdere er sat i verden for at understøtte kerneopgaven i den organisation, man arbejder i – så længe man arbejder der.

I en travl, kompleks og foranderlig hverdag, hvor samarbejde mellem forskellige fagkulturer, personligheder, interne og eksterne snitflader mm. , vil uenighed og konflikter være uundgåelige og kan, hvis de håndteres rigtigt,  være medvirkende til løbende og konstruktiv udvikling af relationer og samarbejde.

Forudsætningen for, at konflikter kan være positivt transformative for både trivsel, samarbejde og kerneopgaven, er dog som oftest, at der er en høj grad af tillid, og/eller at der er en veludviklet kultur for kollegial konflikthåndtering og konfliktløsning samt en klar ramme for adfærd og kommunikation.

Det er derfor vigtigt som leder i praksis både at kunne understøtte, facilitere og lede de konflikter, der opstår, på en præcis, konstruktiv og effektiv måde, samtidig med at man har et præcist blik for behovet for i praksis at understøtte, facilitere og lede den kulturforandring, der ofte er behov for, når den umiddelbare konflikt er håndteret eller løst.

På den måde kan konfliktstrategi og konflikthåndtering blive til en blivende og selvkørende kollegial samarbejds- og konfliktløsningskultur.

Det kræver præcis konfliktfaglig viden, redskaber og metode samt sparring på og udvikling af din evne til i praksis og i en konkret kontekst aktivt at benytte viden, redskaber og metoder på en måde, der skaber transparens, tryghed, tydelighed, retning og følgeskab.

På den måde er god konfliktledelse ofte det, der i praksis kan sikre, at hverken trivsel, tryghed eller kerneopgave svækkes unødigt og i unødigt lang tid. God konfliktledelse sikrer, at konflikter og kriser bliver positivt transformative, og er ofte den væsentligste ingrediens i at sikre resiliens, psykologisk tryghed, trivsel samt effektiv og bæredygtig opgaveløsning.

Kort sagt er god konfliktfaglighed ofte den ingrediens, som er forudsætningen for, at fag-faglighed og kerneopgaven i praksis kan lykkes bedst muligt – og at båden ikke kæntrer i stormvejr.

Det kræver konkrete redskaber – og sparring – et fælles sprog er forudsætningen for, at konflikter er konstruktive, og at lederen i praksis kan hjælpe.

Uddannelsen samler de mest væsentlige, effektive og evidensbaserede redskaber og metoder til konfliktforebyggelse, konflikthåndtering, konfliktløsning og kulturforandring og kombinerer disse med vores mangeårige erfaringer fra konsulentarbejdet med konfliktopgaver i både offentlige organisationer og private virksomheder med fokus på:

  • Konflikter mellem ledelse og medarbejdere
  • De besværlige kollegakonflikter
  • Forandring af adfærds- og kommunikationskultur i medarbejdergruppen.

Du opnår:

  • At kunne vende konflikt til samarbejde.
  • At navigere konstruktivt i konflikter som leder.
  • At kunne understøtte og facilitere positiv kulturforandring i adfærd og kommunikation.
  • At kunne vende et rødt samarbejds- og konfliktklima til et grønt.
  • At kunne vende negative forestillinger og stereotyper til en ny virkelighed.
  • At komme strategisk i førersædet med hensyn til adfærd og kultur.
  • At arbejde med personlig autencitet og følelsesmæssig gennemslagskraft i konfliktsituationer og konfliktfyldte perioder, både i én til én- og i grppesammenhænge.
  • At kunne implementere åben, transparent og tillidsbaseret men rammesat samtale mellem medarbejdere og ledelse.
  • Indsigt i egne mønstre og blind spots og metoder til at udvikle din ledelse på den baggrund.
  • At forandre en eksisterende og måske uformel kultur for kommunikation og adfærd til en ny.
  • At sætte en tydelig ramme for adfærd og kommunikation og sikre implementering i praksis.
  • At håndtere opposition på en konstruktiv måde, hvor rammesætning, transparens og venlig adfærd går hånd i hånd.
  • Grøn ledelsesadfærd og kommunikation som tilgang og strategi.
  • At udvikle de sider og facetter af din ledelsespraksis vedrørende konflikthåndtering og konfliktløsning, som mangler, for at du er klædt på til at håndtere og navigere i de situationer, hvor du ellers ikke ved, hvad du skal gøre. Det, vi kalder empatisk autoritet.

Netværk:

Efter endt uddannelse kan du blive en del af vores netværk for konfliktledelse og kulturforandring. Her bliver du én gang årligt inviteret til en inspirerende temadag med efterfølgende middag og mulighed for overnatning. Lokationen skifter fra år til år, men opfylder hvert år vores ønske om at gøre denne ene gang om året mindeværdig.

"Jeg valgte at bruge forløbet som en gylden mulighed for at tilegne mig ny viden og læring og se det som en positiv og god oplevelse, selvom forløbet var startet pga. en dårlig APV. Det har medført, at jeg nu ser tilbage på dette forløb som en af de bedste ledelseserfaringer jeg har fået og et af de mest givende ledelsesudviklingsforløb, jeg har gennemgået."
Astrid Dybdahl Ovesen
Chefkonsulent & teamleder

Pris & Varighed

Målgruppe

Ledere med direkte personaleledelse samt ledere af personaleledere.

Uanset om du er ny leder, ny i organisationen eller erfaren leder, kan personaleledelse være udfordrende og kalder løbende på ledelsesudvikling for i praksis at kunne sikre, at både medarbejderne, kerneopgaven og du selv som leder er i balance og i trivsel.

Uddannelsen:

Konfliktledelse og kulturforandring.

Format:

11 dage – 6 overnatninger.

Opbygning / moduler:

Vi bruger din egen virkelighed samt cases fra virkelige opgaver.

Vil du vide mere?

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.

Bliv kontaktet angående rådgivning og råd

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.