Alle organisationer har en kerneopgave, og både ledelse og medarbejdere er sat i verden for at understøtte kerneopgaven i den organisation, man arbejder i – så længe man arbejder der.
I en travl, kompleks og foranderlig hverdag, hvor samarbejde mellem forskellige fagkulturer, personligheder, interne og eksterne snitflader mm. , vil uenighed og konflikter være uundgåelige og kan, hvis de håndteres rigtigt, være medvirkende til løbende og konstruktiv udvikling af relationer og samarbejde.
Forudsætningen for, at konflikter kan være positivt transformative for både trivsel, samarbejde og kerneopgaven, er dog som oftest, at der er en høj grad af tillid, og/eller at der er en veludviklet kultur for kollegial konflikthåndtering og konfliktløsning samt en klar ramme for adfærd og kommunikation.
Det er derfor vigtigt som leder i praksis både at kunne understøtte, facilitere og lede de konflikter, der opstår, på en præcis, konstruktiv og effektiv måde, samtidig med at man har et præcist blik for behovet for i praksis at understøtte, facilitere og lede den kulturforandring, der ofte er behov for, når den umiddelbare konflikt er håndteret eller løst.
På den måde kan konfliktstrategi og konflikthåndtering blive til en blivende og selvkørende kollegial samarbejds- og konfliktløsningskultur.
Det kræver præcis konfliktfaglig viden, redskaber og metode samt sparring på og udvikling af din evne til i praksis og i en konkret kontekst aktivt at benytte viden, redskaber og metoder på en måde, der skaber transparens, tryghed, tydelighed, retning og følgeskab.
På den måde er god konfliktledelse ofte det, der i praksis kan sikre, at hverken trivsel, tryghed eller kerneopgave svækkes unødigt og i unødigt lang tid. God konfliktledelse sikrer, at konflikter og kriser bliver positivt transformative, og er ofte den væsentligste ingrediens i at sikre resiliens, psykologisk tryghed, trivsel samt effektiv og bæredygtig opgaveløsning.
Kort sagt er god konfliktfaglighed ofte den ingrediens, som er forudsætningen for, at fag-faglighed og kerneopgaven i praksis kan lykkes bedst muligt – og at båden ikke kæntrer i stormvejr.
Det kræver konkrete redskaber – og sparring – et fælles sprog er forudsætningen for, at konflikter er konstruktive, og at lederen i praksis kan hjælpe.
Uddannelsen samler de mest væsentlige, effektive og evidensbaserede redskaber og metoder til konfliktforebyggelse, konflikthåndtering, konfliktløsning og kulturforandring og kombinerer disse med vores mangeårige erfaringer fra konsulentarbejdet med konfliktopgaver i både offentlige organisationer og private virksomheder med fokus på:
Du opnår:
Netværk:
Efter endt uddannelse kan du blive en del af vores netværk for konfliktledelse og kulturforandring. Her bliver du én gang årligt inviteret til en inspirerende temadag med efterfølgende middag og mulighed for overnatning. Lokationen skifter fra år til år, men opfylder hvert år vores ønske om at gøre denne ene gang om året mindeværdig.
Målgruppe
Ledere med direkte personaleledelse samt ledere af personaleledere.
Uanset om du er ny leder, ny i organisationen eller erfaren leder, kan personaleledelse være udfordrende og kalder løbende på ledelsesudvikling for i praksis at kunne sikre, at både medarbejderne, kerneopgaven og du selv som leder er i balance og i trivsel.
Uddannelsen:
Konfliktledelse og kulturforandring.
Format:
11 dage – 6 overnatninger.
Opbygning / moduler:
Vi bruger din egen virkelighed samt cases fra virkelige opgaver.
Vores tilgang og erfaring er, at konflikter kan bruges til at skabe et endnu bedre udgangspunkt for samarbejdet, trivslen samt for udvikling og forandring.