Det kan være svært som personaleleder at håndtere, når der opstår udfordringer eller deciderede konflikter i relationen mellem leder og hele eller dele af medarbejdergruppen. Det kan også være svært at få reel hjælp til at få succes med reetablering eller etablering af følgeskab fra sine ledelseskolleger, fordi de ikke er til stede der, hvor “slaget udkæmpes”, og de er måske selv en del af den tilgang eller tænkning, der har ført til, at udfordringerne er eskaleret. Heller ikke personalelederens leder kan tit gøre ret meget andet end at bakke op fra sidelinjen og er måske selv presset for at få “lukket sagen” opad- og udadtil …
Resultatet er ofte, at der ikke tilføres den viden, de redskaber, den metode og den sparring, der ville bringe personalelederen, medarbejderne og organisationen på ret kurs.
Tit har der været tegn på utilfredshed gennem længere tid.
Utilfredshed italesættes typisk som blandt andet:
Det er afgørende, at personalelederen og dennes kolleger har et fælles konfliktfagligt ledelsessprog og en fælles metodisk referenceramme, så ledelsen løbende er i stand til at arbejde bevidst forebyggende og samtidig er i stand til at samarbejde og konflikthåndtere på en præcis og konstruktiv måde, når konflikter, opposition og kriser dukker op.
Vi kan hjælpe dig – og jer – med både håndtering og forebyggelse:
Links:
Vores tilgang og erfaring er, at konflikter kan bruges til at skabe et endnu bedre udgangspunkt for samarbejdet, trivslen samt for udvikling og forandring.