Ledelse

Forebyggelse & håndtering af konflikter i medarbejdergruppen

Vi hjælper med at vende frustrerende konflikt til fremdrift og håb

Det kan nogle gange være svært for nærmeste personaleleder helt at gennemskue, hvad vedblivende kollegakonflikter reelt handler om, og ikke mindst hvad du som leder kan gøre, der bedst understøtter en reel løsning af problemet.

De typiske kollegakonflikter handler ofte om:

  • At nogle oplever en for hård tone generelt eller fra enkelte kolleger
  • At nogle oplever en konfliktfyldt og konfrontatorisk adfærd ved uenigheder
  • At nogle oplever en kultur, hvor der tales om og ikke med
  • At én kollega opleves at agere som en form for uformel leder.

Der opstår som regel udfordringer eller gnidninger, når kolleger skal samarbejde i et travlt miljø. Hvorvidt gnidninger udvikler sig, handler ofte om, hvorvidt der er:

  • En god kultur for at tale med hinanden om det, der er vigtigt, på en konstruktiv måde – i tide
  • En fælles kultur for rammer for adfærd og klarhed om ønsket fælles adfærd
  • En god kultur for konfliktløsning, både mellem kollegerne og når ledelsen involveres

For den leder, der skal håndtere og hjælpe med at løse eller løse op for aktive eller begyndende kollegakonflikter, kan det ofte være svært at få hånd om den type af konflikter, der handler om adfærd og kommunikation, herunder særligt når lederen ofte ikke selv er til stede når konfliktsituationerne opstår. Lederen vil ofte blive mødt med “Jamen det var ikke det, jeg sagde” eller “Det var ikke det, jeg mente” eller “Det er jo klart, jeg reagerer sådan, når jeg bliver behandlet sådan” osv.

På den måde kan mindre uenigheder og konflikter, der ikke bliver håndteret præcist og løst i praksis, udvikle sig til større konflikter, der ikke bare påvirker konfliktens umiddelbare parter, men som også vil kunne påvirke trivsel og samarbejdsklima i den øvrige personalegruppe.

Vi kan hjælpe dig – og jer – med både konfliktforebyggelse og håndtering samt facilitering af en samarbejds- og konfliktløsningskultur, der understøtter trivsel, psykologisk tryghed, fællesskab og jeres kerneopgave.

Vi kan blandt andet hjælpe med:

  • Et evidensbaseret konfliktfagligt sprog til understøttelse af samarbejde og sparring om samt forebyggelse og håndtering af konflikter
  • At afdække de reelle udfordringer – problemets kerne
  • At udforme en effektiv og implementérbar konfliktfaglig strategi
  • At bistå med konfliktløsning i den konkrete situation med de redskaber, der er bedst egnede i den konkrete kontekst.

Links:

”Som leder for en borgerservice med flere afdelinger i en større kommune havde jeg igennem ca. et år forsøgt at løse nogle stærke kollegiale konflikter, der, set med mine øjne, handlede om, at enkelte medarbejdere havde en meget grov og upoleret kommunikation både i forhold til kollegaer og i flere tilfælde også i forhold til borgere."
Anonym
Leder i kommunal borgerservice

Vil du vide mere?

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.

Bliv kontaktet angående rådgivning og råd

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.