Det kan nogle gange være svært for nærmeste personaleleder helt at gennemskue, hvad vedblivende kollegakonflikter reelt handler om, og ikke mindst hvad du som leder kan gøre, der bedst understøtter en reel løsning af problemet.
De typiske kollegakonflikter handler ofte om:
Der opstår som regel udfordringer eller gnidninger, når kolleger skal samarbejde i et travlt miljø. Hvorvidt gnidninger udvikler sig, handler ofte om, hvorvidt der er:
For den leder, der skal håndtere og hjælpe med at løse eller løse op for aktive eller begyndende kollegakonflikter, kan det ofte være svært at få hånd om den type af konflikter, der handler om adfærd og kommunikation, herunder særligt når lederen ofte ikke selv er til stede når konfliktsituationerne opstår. Lederen vil ofte blive mødt med “Jamen det var ikke det, jeg sagde” eller “Det var ikke det, jeg mente” eller “Det er jo klart, jeg reagerer sådan, når jeg bliver behandlet sådan” osv.
På den måde kan mindre uenigheder og konflikter, der ikke bliver håndteret præcist og løst i praksis, udvikle sig til større konflikter, der ikke bare påvirker konfliktens umiddelbare parter, men som også vil kunne påvirke trivsel og samarbejdsklima i den øvrige personalegruppe.
Vi kan hjælpe dig – og jer – med både konfliktforebyggelse og håndtering samt facilitering af en samarbejds- og konfliktløsningskultur, der understøtter trivsel, psykologisk tryghed, fællesskab og jeres kerneopgave.
Vi kan blandt andet hjælpe med:
Links:
Vores tilgang og erfaring er, at konflikter kan bruges til at skabe et endnu bedre udgangspunkt for samarbejdet, trivslen samt for udvikling og forandring.