Alle konflikter kan løses

Konfliktmægling

Det effektive redskab

Vi hjælper jer med at få talt om elefanten i rummet

Konfliktmægling kan være et meget effektivt redskab til at håndtere og løse op for fastlåste konflikter og uoverensstemmelser – til at få talt om elefanten i rummet og lavet konkrete aftaler, der kan sikre en ny retning og et bedre samarbejde – og nogle gange at konflikten helt opløses.

Konfliktmægling giver parterne følelsen af ejerskab, ansvar og handlekraft og ofte også en ny forståelse af, hvad konflikten skyldes, og hvordan den kan opfattes fra forskellige sider. Mægling kan ske mellem to eller flere parter, som deltager frivilligt.

For at sikre tryghed i og tillid til processen for alle parter er vigtigt, at det er en upartisk, uddannet konfliktmægler, der faciliterer konfliktmæglingen.

Hvad enten det drejer sig om mægling i en gruppe eller mellem enkeltpersoner, bliver hver enkelt mægling forberedt grundigt, og der tages højde for, at ledelse eller organisation efterfølgende i praksis vil kunne understøtte de aftaler, mæglingen resulterer i.

Når mægling ikke er tilstrækkeligt
Nogle gange er mægling ikke tilstrækkeligt til at håndtere eller løse konflikten, da konflikten blandt andet kan være påvirket af konflikthåndteringskulturen på arbejdspladsen, af grænseoverskridende konfliktstile og i nogle tilfælde forhold uden for arbejdspladsen. I disse tilfælde gør mægler opmærksom herpå og drøfter med relevante interessenter, om der skal iværksættes mere end en mægling for at håndtere konflikten også på længere sigt.
Det kan også vise sig i forberedelsesprocessen, at konflikten eller udfordringen har nogle elementer, der vil gøre den uegnet til konfliktmægling. Det kan være, hvis der er tale om voldsom mobning, om meget grænseoverskridende adfærd eller andre forhold der gør, at et mæglingsrum ikke er det rigtige til at håndtere og løse konflikten eller problematikken.

Uanset hvad sikrer vi, at I får den rigtige bistand i et format, der er virksomt til netop jeres udfordring og kontekst.

"Der havde over en længere periode bygget sig nogle konflikter op mellem kolleger i forsk. teams. Det blev særligt tydeligt i forbindelse med deres ugentlige møder i det store team. Som leder havde jeg prøvet løbende, at løse de problemer og konflikter der opstod, men oplevede pludseligt at konflikten mellem særligt to medarbejdere eskalerede så den ene blev kortvarigt sygemeldt Stemningen i det store team var meget påvirket og der var også stor nervøsitet i forhold til hvordan det skulle gå når den sygemeldte vendte tilbage. På den baggrund valgte jeg, at kontakte Center for konfliktforebyggelse med henblik på, at få sat en proces igang om konfliktmægling. Nogle medarbejdere var ret skeptiske og nogle var bekymrede men alle kunne godt se at noget nyt skulle til."
Anonym
Leder i en Kommunalt Jobcenter i mellemstor Dansk kommune

Bliv kontaktet angående rådgivning og råd

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.