Alle konflikter kan løses
Konflikthåndtering
Undgå at mødet ender i konflikt
Konflikthåndtering i frontlinjen
Som fagperson i frontlinjen er det ofte dig og dine kolleger, der definerer regler og behovsindfrielse. Men ofte ender I med at skulle forhandle med borgere om hvis regler eller hvilke behov, der skal tages mest hensyn til. Det stiller særlige krav til din kommunikation – både den verbale og nonverbale – for at undgå, at mødet ender i konflikt.
Autoritet og konfliktforståelse
Når du møder en borger, er magtrelationen ofte asynkron, fordi du repræsenterer kommunen eller organisationen. Men i dag, opnår du ikke nødvendigvis autoritet ud fra din stilling – flere og flere mennesker oplever, at de er berettigede til at definere deres egne regler som enkeltindivider. Derfor kan autoritet, roller og fagidentiteter ikke tages for givet, men skal forhandles i situationen.
Konflikthåndtering handler ikke kun om redskaber og teknikker, men også om at forstå de situationer, sociale relationer og kontekster, du er i. Ved at styrke din faglighed i konflikthåndtering får du:
- Viden om og metoder til at sikre et godt og gnidningsfrit samarbejde i det borgerrettede.
- Redskaber til at sikre, at samarbejde og beslutninger hviler på et solidt, fælles- og evidensbaseret konfliktfagligt grundlag.
- Viden om konkrete redskaber og metoder til at forebygge de typiske udfordringer og konfliktsituationer, der opstår i dit arbejde.
- Konfliktforståelse, blandt andet kulturelle og individuelle aspekter af konfliktsituationen.
- Perspektivforståelse.
- Forhandlingsteknik.
- Mentalitetsforståelse.
- Transaktionsanalyse.
- Forståelse af hvordan hjernen og nervesystemet forsøger at optimere tryghed.
- Træning i håndtering af konfliktsituationer.
- Forståelse af autoritetsudøvelse i det senmoderne samfund.