Hvis du er leder for en driftskritisk administrativ enhed, ved du, hvor afgørende det er, at medarbejderne er den bedste og mest effektive udgave af sig selv – særligt omkring årets peak-perioder, hvor de opgaver som er afgørende for, om resten af organisationen fungerer skal løses – helst uden fejl og med sikkerhed til tiden.
Hvis ikke du og dine medarbejdere en gang imellem får aftalt eller genkonfirmeret feedbackaftaler, rammer for adfærd, roller samt talt om ønsket samarbejdskultur, er der i et så travlt og specialiseret et miljø stor fare for, at “når det går galt i samarbejdet, så går det rigtigt galt”.
Uanset om det er kollegiale udfordringer omkring f.eks. en “grovkornet tone”, eller det er utilfredshed med, at ledelsen “ikke lytter” eller lign., er det min erfaring, at det ofte grundlæggende handler om det samme tema – nemlig “at man ikke har en kultur eller form, der sikrer, at man får talt om det, der er vigtigt i tide og på en konstruktiv måde”.
Det er ofte først, når medarbejderne udtaler kritik af- eller har mistillid til hinanden eller nærmeste personaleleder eller ledelsen som sådan, eller medarbejdere bliver sygemeldt som følge af kollegiale problemer eller konflikter, at “sagen” flyttes til øverst på dagsordenen og erkendelsen af, at det man hidtil har gjort, ikke har virket tilstrækkeligt, indfinder sig.
Det er ofte i sådanne akutte situationer, hvor kerneopgaven trues af konflikt, mistrivsel og sygemeldinger, at vi bliver inviteret ind af ledelsen i forhold til at finde ud af, hvad udfordringerne egentligt handler om, hvad der kan gøres ved dem samt for så at gøre noget ved udfordringerne.. så organisationen igen kan komme i balance – en stabil balance.
Vores bedste råd er at handle i tide – at bede om hjælp, inden der er akut brug for den. Det sparer ressourcer, sikrer driftsstabilitet, trivsel og understøtter psykologisk tryghed.
Hvordan ved du, om der er brug for at bede om hjælp, hvis ikke noget er akut.. ?
Spørg dig selv:
De fleste personaleledere kan naturligvis svare ja til et eller flere af ovenstående spørgsmål – det afgørende spørgsmål, når det handler om adfærd er, om man som leder – i tide – erkender, hvad problemet er – og handler i tide.
Et godt redskab i forhold til dette er at se adfærd i 4 dimensioner:
Samlet set vil en præcis forholdene sig til alle 4 elementer betyde, at man som leder får et ret klart billede af, om der er et problem med adfærd, kultur, kommunikation, samarbejde mm., som det er nødvendigt at forholde sig til.
Vi kan hjælpe dig med at få et helt klart billede af “situationen” og dine medarbejdere ved at etablere en ordentlig og konstruktiv adfærd og kommunikation i det daglige samarbejde og på møder – uanset om I har akut behov for hjælp, eller I ønsker at være godt forberedt, så een fjer ikke bliver til ti høns, fordi der er travlt og I ikke har fået talt om det vigtige i tide eller ikke har etableret en konstruktiv kultur for adfærd og kommunikation i jeres samarbejde.
Vores tilgang og erfaring er, at konflikter kan bruges til at skabe et endnu bedre udgangspunkt for samarbejdet, trivslen samt for udvikling og forandring.