Alle konflikter kan løses

Beslutningsgrundlag & undersøgelser

Et ledelsesmæssigt redskab

Vi bidrager med perspektivet udefra og vi finder de konstruktive veje

BESLUTNINGSGRUNDLAG

Hvad er et beslutningsgrundlag?

Et beslutningsgrundlag er et ledelsesmæssigt redskab til at afdække en given konfliktfaglig problematik og få eksternt og handlingsorienteret input til, hvordan den givne problematik bedst adresseres og løses i den konkrete kontekst og med de til rådighed værende ressourcer.

Et beslutningsgrundlag bestilles typisk fordi:

Vi afdækker den skjulte virkelighed og lyser på de blinde pletter

Vores erfaring er, at vi bidrager med værdifuld viden og ofte finder sammenhænge og perspektiver, der betyder helt nye vinkler og løsningstiltag – tiltag, der ofte ikke adresserer det, der er den akutte problematik direkte, men i stedet identificerer nogle mere grundlæggende årsager, der lader sig løse langt lettere, og som herefter betyder, at det, der ses som den akutte udfordring, forsvinder.

Handling, konfliktfaglig objektivitet og ressourceeffektivitet

Ledelsen kan ved at få udarbejdet et eksternt beslutningsgrundlag vise og signalere handling samt ønske om grundighed og objektivitet.

Ledelse og organisation sikrer sig ikke at skulle bruge unødig tid og ressourcer på formodninger, holdninger og følelser, men kan i stedet fokusere energien der, hvor det er konfliktfagligt meningsfuldt, konstruktivt og effektivt.

Ledelsen sikrer sig samtidig at have et tilstrækkeligt og handleorienteret beslutningsgrundlag, hvis der faktisk er forhold, der kalder på handling.

Et beslutningsgrundlag er en rapport, der indeholder meget konkrete vurderinger og anbefalinger.

Datagrundlag

Datagrundlaget for konklusioner kan i sagens natur være forskelligt. Dog kombinerer vi ofte den tilgængelige data (trivselsmålinger, APV etc.) med observation af adfærd samt interviews med de centrale stakeholders. Vores erfaring er, at den viden, som denne kombinerede tilgang giver, er meget konkret og solid. Samtidig er det en konstruktiv måde at gøde jorden på for en konstruktiv og fremadrettet proces med fokus på samarbejde og eget ansvar, uanset om det er os eller jer selv, der i givet fald skal facilitere en efterfølgende proces.

Selve dataindsamlingen er således begyndelsen på at løsne op for en given problematik. Vi sørger for, at relevante parter høres og inddrages, at vi er sikre på, hvad det egentlig er, der er vigtigt og væsentligt for de forskellige parter, og hvad de forskellige parter ser som mulige løsninger og eget bidrag hertil – herunder hvad de enkelte parter betragter som frugtbart eller vigtigt, i forbindelse med en eventuelt efterfølgende proces eller egentlig løsning af problematikken.

UNDERSØGELSER

En undersøgelse er et mere omfattende beslutningsgrundlag, hvor sagsbeskrivelse, vurderinger og anbefalinger for eksempel skal benyttes i en bredere kreds end i den umiddelbare ledelse, eller hvor sagsforholdet, der undersøges, kræver solid skriftlig dokumentation, præcise og velunderbyggede anbefalinger samt holdbare og konkrete vurderinger og konklusioner.

Metode

Der vil blive anvendt den eller de metoder til informationsindsamling, der bedst kan underbygge objektivitet, validitet og afdækning af undersøgelsens formål.

Eksempler på undersøgelser:

Vi hjælper med overblik, indsigt, prioritering, løsninger og konkret handling.

Bliv kontaktet angående rådgivning og råd

Vi hjælper i hele Danmark samt indenfor den Europæiske Union & Nordamerika.